Kelionė kairiu Nemuno krantu

2012 rugpjūčio 07 d.

2012 05 22 dienos 9 val. ryte, džiugiai lipome į autobusą, pakviesti gidės Aidos Čepienės. Mūsų laukė visos dienos ekskursija kairiuoju Nemuno krantu. Pirmoji stotelė –Zapyškio prieplauka prie pat Nemuno. Čia visi draugiškai papusryčiavome. Apžiūrėjome Nemuno slėnį ir įžymiąją Zapyškio bažnyčią, pastatytą 1578 m, kuri šiuo metu neveikia, tik vyksta vasarą Pažaislio muzikos festivalio koncertai.

Zapyškis – miestelis Kauno rajone, kairiajame Nemuno krante. Čia visi draugiškai papusryčiavome. Apžiūrėjome Nemuno slėnį ir įžymiąją Zapyškio bažnyčią, pastatytą 1578 m, kuri šiuo metu neveikia, tik vyksta vasarą Pažaislio muzikos festivalio koncertai.

Toliau vykome į Zyplių dvarą, kuris yra netoli Lukšių miestelio Šakių rajone. Dvaro atstatymu rūpinasi meniškos sielos ir energingas Lukšių seniūnas Vidas Cikana. Čia įdarbinti bedarbiai iš darbo biržos. Seniūnas akcentavo, kad senas gali tarnauti is naujo, nieko daug nereikia tik išmonės, rankų ir noro. Zyplių dvaras įkurtas 19 a. Patį Zyplių dvaro ansamblį sudaro pastatų grupė: rūmai, dvi oficinos, virtuvė, karvidė, arklidė, tvartas, svirnas, ratinė, kumetynas, šunidė. Šiandien dvaras – vienas iš labiausiai lankomų objektų Šakių rajone. Čia nuolat vyksta projektų pristatymai, konferencijos, sueigos, šventės, savaitgaliais rodomi kaimo teatrų spektakliai. Buvusiose dvaro arklidėse yra įrengta Zyplių dvaro galerija, čia nuolat eksponuojama daug meno dirbinių: paveikslų, rankdarbių, medžio, akmens skulptūrų, keramikos, kalvystės, stiklo dirbinių.

Viename iš dvaro ūkio pastatų įkurta kalvė, kitame – keramikos dirbtuvės. Keramike papasakojo kaip žiedžiami puodai, kaip minkomas molis, kaip glazūruojama, kaip išdegami gaminiai krosnyje, vienas iš mūsų bandė žiesti..

Dvare repetuoja Zyplių dvaro kapela, kuri groja ne tik liaudiškos folkloro, bet ir kantri muzikos repertuarą.

Dvaro pastatus supantis parkas užima 21 ha teritoriją. Dar ne taip seniai čia augo įspūdingas, apie 360 metų senumo ąžuolas. Seni žmonės esą iš dar senesnių girdėję, kad ant ąžuolo šakos ponas kardavęs nepaklusnius baudžiauninkus. Senolis ąžuolas nuvirto 2008 metų vasarą, minint parapijos 200-ąsias metines. Ten ir paliktas gulėti. Iš pietų pusės prie ąžuolo veda skroblų alėja, iš vakarų iki rytinės parko ribos - liepų alėja.

Dvasiškai pasikrovę mes nuvykome į modernią Lietuvos įmonę UAB „Aletovis“- aliejaus spaudykla. Čia mus pasitiko įmonės direktorius ir supažindino su gamybos procesu, kur yra šaltojo spaudimo būdu gaminamas sėmenų aliejus. Išspaustas aliejus atitinka visus kokybės, higienos bei maisto saugos reikalavimus. Jis apdorojamas tik mechaniniais būdais, naudojant plovimą vandeniu, savaiminį nusodinimą, filtravimą. Jame yra išsaugomos visos gamtos dovanotos pirmapradės medžiagos. Šiam gaminiui yra suteiktas Kulinarinio paveldo sertifikatas.

DEGUSTACIJOS: iš anksto suderinus, galima nuvykti į įmonę ir susipažinti su gamybos procesu, paragauti aliejaus ir nusipirkti jo lauktuvėms.

Čia spaudžia dar ir rapsų, ir juodųjų ridikų sėklų aliejus. Šis aliejus išlaiko savo visas gerasias savybes. Po to vyko aliejų degustacija. Vėliau jo galėjome įsigyti aliejaus gamyklos kaina lauktuvėms. Susidarė nemaža eilė norinčių.

Gelgaudiškis – miestelis Šakių rajono teritorijoje, 15 km į šiaurę nuo Šakių, kairiajame Nemuno krante. Nusifotografavome prie 1868 m. pastatytos mūrinė negotikinė Gelgaudiškio Šv. Kryžiaus Išaukštinimo bažnyčios, jos varpas išlietas 1695 m., meistras S. Šoris.

Po šios bažnyčios aplankymo mūsų laukė pietūs UAB „Gelgaudukė“, ji vadinasi taip nes ... yra įsikūrę Gelgaudiškio miestelyje. Kavinė baras vadinasi Vakarų užuovėja, nes yra Vakarų g. 17, o užuovėja, nes kiekvienam žmogui reikia užuovėjos nuo .... lietaus, žvarbaus vėjo, supykusios žmonos ar įkyraus vyro. Čia mes ir papietavome. Gavome suvalkietiško kugelio, kepto pečiuje, ir kompoto.

Papietavę laiką leidome apžiūrinėdami kavinės teritoriją, tvenkinius, supomės, žaidėme krepšinį.

Sekanti ir paskutinė šios dienos stotelė – 19 a. neoklasicistinė dvaro sodyba su prancūziškuoju parku, valstybės saugomas kultūros paveldo paminklas -  Komaro rūmai, pastatyti 1842-1846 m. Buvome labai drausmingi ir visur klausėme vadovės Aidos, todėl čia dar turėjome galimybę pavaikštinėti aplink remontuojamus rūmus, šiek tiek atsipūsti ir laukti teatralizuotos Gelgaudiškio dvaro parko ekskursijos, kurią šiek tiek vėliau pravedė miestelio  kultūros centro kolektyvas. Sužinojome, jog čia buvo nufilmuotas seniai filmas „Tadas Blinda“, kuriame vaidino vyresniosios kartos aktoriai Adomaitis, Banionis ir kt.

Na štai ir pasirodė dvaro prievaizdas. Ir pradėjo ilgą pasakojimą.... Atvedė į parką, kurio dydis yra 118 ha. Jis yra savitas tuo, jog susikryžiuoja keliai, vedantys į 8 pasaulio puses. Šiame taške mes ir sulaukėme medžiotojo su šunimi, pūtėme į medžiotojų ragą, šaudėme iš medžioklinio šautuvo ir svarbiausia vaišinomės kaimiškais lašinukais su kaimiška duona ir svogūnais.

Pasivaišinę, prisišaudę ir prievaizdo paraginti pasukome gylyn į mišką. Sutikome nelaimingą kaimo mergelę, kuri rauda prie savo mylimojo Acesoriaus kapo. Ji papasakojo nelaimingą savo meilės istoriją. Dvaro teisėjas į ją įsimylėjo, ji jį taip pat, meilė buvo abipusė, bet tais laikais nebuvo lemta neturtingai ištekėti už turtuolio, tai Acesorius neiškentęs nusižudė. Sako, kad iki šiol čia vaitoja nelaimingos mergelės siela. Taip pat ir piemenaitę mažą sutikome, kuri skundžiasi močiutei, kad praganė ponų žąsiukus, pindama vainikus. Močiutė pamaitino ir mus pakeleivius naminiu saldžiu sūriu. Sūris buvo labai skanus.

Prievaizdas toliau mus atvedė į Velnio kalną. Kopimas buvo sunkus ir lėtas, bet vaizdai atpirko kančias. Oras tą dieną buvo vasariškai karštas apie 30 laipsnių. Čia mus pasitiko dvarponiai ir ponai, besilinksminantys ir mus pakvietė prie vaišių stalo, gavome šaltos naminės giros ir šilto naminio pyrago. Valgėme  ir gėrėme kiek tik galėjome, nes juk ponai vaišino. Džiaugėmės, kad giria dar vėsino.

Prie linksmos muzikos padainavome ir pašokome. Nuotaika buvo pakili ir linksma.

Dvariškis vėliau mus parvedė klaidžiu girios taku atgal prie autobuso. Visi džiaugėmės UAB „Likesa ir Ko“ vairuotojo paslaugumu, kad atšaldė  autobusą ir mes galėjome mėgautis vėsa.  Toliau patraukėme Kauno link ir prisiminėme, kad liko nepasveikinti sukaktuvininkai. Sveikinome juos ir linkėjome sveikatos.

Pravažiuojant pro Lukšius, paprašėme sustoti įžymioje Lukšių pieninėje lauktuvėms parvežti sūrių. Visi džiaugėmės gerai praleista diena, dvasiškai patobulėjome, pabendravome tarpusavyje ir tarp padalinių, nes buvo atvykę darbuotojai iš Panevėžio apskrities, Alytaus,  Marijampolės. Diena buvo besibaigianti sklandžiai, kai vienam darbuotojui prasidėjo priepuolis ir reikėjo skubiai kviesti greitąją pagalbą. Visi su nerimu ir nekantrumu prie Ringaudų laukėme greitosios. Ir kai atvyko ir išsivežė jį, visi lengviau atsiduso. Ši kelionė davė dar vieną pamoką -  vis tik gyvenimas yra laikinas ir džiaukimės šia diena ir dabar, kol dar gyvi esam... Ačiū dievui viskas gerai baigėsi, ligoninėje vaikinukas atsigavo. Darbuotojai domėjosi jaunuolio sveikata, atjauta yra